Belajar Sambil Bermain di dalam Kelas Pada Peringkat Pendidikan Awal Kanak-Kanak

  • Naldo Janius North Borneo University College, Wisma Angkatan Hebat, One Borneo Mall, 88400 Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia.
  • Mohamad Izzuan Mohd Ishar Universiti Teknologi Malaysia, Jalan Iman, 81310 Skudai, Johor, Malaysia.
  • Yusni Yusof UNITAR International University Alor Setar, 558, 256, Bandar Alor Setar, 05460 Alor Setar, Kedah, Malaysia.
  • Pamella Bang Universiti Tun Abdul Razak, Block 10, Lot 3127, 3128, 3129 & 3130, Jln Tun Datuk Patinggi Haji Ahmad Zaidi Adruce, Hock Kui Commercial Centre, 93150 Kuching, Sarawak, Malaysia.
  • Rizah Sid North Borneo University College, Wisma Angkatan Hebat, One Borneo Mall, 88400 Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia.
  • Grace Wong Green Eduland Kindergarten, 98, Jalan Sungai Maong Baharu, Swee Joo Park, 93150 Kuching, Sarawak, Malaysia.
Keywords: Bermain, Belajar, Kreativiti, Pendidikan Awal Kanak-kanak

Abstract

Kanak-kanak menggunakan keupayaan mereka untuk berfikir bagi menyelesaikan masalah menggunakan kreativiti semasa bermain dengan mainan dan, rakan sepermainan akan menggalakkan keinginan untuk mencuba perkara baru dan berbeza mengikut imaginasi mutlak mereka. Pengkaji memilih Permainan Papan Warna dan Bentuk Asas sebagai satu kaedah pengajaran dan pembelajaran warna di prasekolah tersebut. Bermain merupakan teknik pengajaran di mana pengajaran dan pembelajaran tentang warna disampaikan oleh guru melalui langkah-langkah tertentu untuk mendapatkan hasil yang maksimum semasa bahan pengajaran. Bermain dipercayai dapat meningkatkan aktiviti kreatif yang memupuk imaginasi, fantasi, dan rasa ingin tahu kanak-kanak. Kajian Tindakan dan Kajian Tinjauan dijalankan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Permainan Papan Warna dan Bentuk Asas dalam membantu murid mengenal warna di Tabika Kemas Rc Sg Manila Sandakan,dalam kaedah bermain sambil belajar ketika berada di dalam kelas . Peserta kajian terdiri daripada 10 orang Murid. Instrumen kajian yang digunakan adalah ujian pra, ujian pasca, borang senarai semak, rekod anekdot, dan temu bual. Data yang dikumpul akan diproses dengan menggunakan perisian Microsoft Excel untuk mendapatkan kekerapan, peratus, dan min. Hasil kajian menunjukkan min sebanyak 32.0% bagi ujian pra dan meningkat kepada 94.0% pada ujian pasca. Penggunaan kaedah Permainan Papan Warna dan Bentuk Asas dapat membantu kanak-kanak mengenal warna dan meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti kemahiran kreativiti yang melibatkan pembelajaran dalam seni visual. Sekiranya kaedah ini diaplikasikan dengan betul dan baik, murid lebih mudah menguasai kemahiran mengenal warna dan penglibatan murid dalam aktiviti kreativiti khususnya pembelajaran dalam seni visual dapat dipupuk dengan lebih baik.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakar, R. A., & Daulai, A. F. (2022). Dasar-dasar kependidikan. Perdana Publishing Kelompok Penerbit Perdana Mulya Sarana.

Briggs, F. (2020). Child protection: A guide for teachers and child care professionals. Routledge.

Georgiou, H., Turney, A., Matruglio, E., Jones, P., Gardiner, P., & Edwards-Groves, C. (2022). Creativity in higher education: A qualitative analysis of experts’ views in three disciplines. Education Sciences, 12(3), 154.

Harris, K. I., Teitelbaum, A. M., & Holets, M. B. (2022). Cultivating Nourishment and Compassion for Young Children's Minds, Hearts, and Souls Using Spiritual Literacy: Allowing Children to Hear Their Song!. In Handbook of Research on Family Literacy Practices and Home-School Connections (pp. 286-305). IGI Global.

Jaggy, A. K., Kalkusch, I., Bossi, C. B., Weiss, B., Sticca, F., & Perren, S. (2023). The impact of social pretend play on preschoolers’ social development: Results of an experimental study. Early Childhood Research Quarterly, 64, 13-25.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). Action Research Planner (3rd Ed.). Deakin University Press.

Loebach, J., & Cox, A. (2022). Playing in ‘The Backyard’: Environmental Features and Conditions of a Natural Playspace Which Support Diverse Outdoor Play Activities among Younger Children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(19), 12661.

Nurmuhammadovich, R. O., & Nurullaevna, N. M. (2021). Social And Spiritual Importance of Lessons of Musical Culture. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 2(2), 50-52.

Parker, R., Thomsen, B. S., & Berry, A. (2022, February). Learning through play at school–A framework for policy and practice. Frontiers in Education, 7, 751801. Frontiers Media SA.

Porter, C., Palmier‐Claus, J., Branitsky, A., Mansell, W., Warwick, H., & Varese, F. (2020). Childhood adversity and borderline personality disorder: a meta‐analysis. Acta Psychiatrica Scandinavica, 141(1), 6-20.

Phillips, B. (2022). The Montessori Method, and the Neurosequential Model in Education (NME): A Comparative Study. Journal of Montessori Research, 8(2), 33-43.

Qurbonovna, I. M. (2021). The Importance of Teaching Creative Writing in English Classes. Eurasian Journal of Learning and Academic Teaching, 1(1), 8-10.

Sharifah, N.P. & Aliza, A. (2013). Belajar Melalui Bermain: Prinsip Utama Kurikulum Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Utusan Publications & Distributors.

Seider, S., Clark, S., & Graves, D. (2020). The development of critical consciousness and its relation to academic achievement in adolescents of color. Child Development, 91(2), e451-e474.

Sebbeh, B. J. (2022). The Value of Graphic Design in the Senior High School Visual Art Programme in the Ghanaian Educational System. The International Journal of Humanities & Social Studies, 10(7).

Stucke, N. J., Stoet, G., & Doebel, S. (2022). What are the kids doing? Exploring young children's activities at home and relations with externally cued executive function and child temperament. Developmental Science, 25(5), e13226.

Štemberger, T., & Konrad, S. Č. (2022). Preschool teacher’s beliefs about creativity and children creativeness. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 10(1), 37-46.

Zhan, Z., He, W., Yi, X., & Ma, S. (2022). Effect of unplugged programming teaching aids on children’s computational thinking and classroom interaction: With respect to Piaget’s four stages theory. Journal of Educational Computing Research, 60(5), 1277-1300.

Published
2023-04-30
How to Cite
Janius, N., Mohd Ishar, M. I., Yusof, Y., Bang, P., Sid, R. and Wong, G. (2023) “Belajar Sambil Bermain di dalam Kelas Pada Peringkat Pendidikan Awal Kanak-Kanak”, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8(4), p. e002248. doi: 10.47405/mjssh.v8i4.2248.
Section
Articles