Penelitian Impak Projek Pembangunan Pesat yang dilaksanakan di Wilayah Iskandar, Malaysia

  • Mohamad Ridzuan Mohamad Dzakir Pusat Kajian Pembangunan, Sosial dan Persekitaran, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
  • Zurinah Tahir Pusat Kajian Pembangunan, Sosial dan Persekitaran, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
  • Habibah Ahmad Pusat Kajian Pembangunan, Sosial dan Persekitaran, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Keywords: projek pembangunan, pesat, wilayah Iskandar, lestari, masyarakat

Abstract

Pembangunan merupakan antara salah satu sektor terpenting bagi memacu kemajuan negara disebabkan oleh taraf hidup masyarakat dinilai berdasarkan pembangunan sesebuah kawasan. Pembangunan pembandaran menerusi projek mega yang berlaku secara pesat ini telah memberi kesan limpahan dalam bentuk perubahan tanah serta aspek sosio-ekonomi, persekitaran fizikal dan sosio-budaya penduduk yang turut terkesan akibat daripada proses tersebut terjadi. Oleh itu, objektif utama kajian adalah untuk mengenal pasti projek-projek pembangunan pesat yang terdapat di kawasan Wilayah Iskandar yang memberi limpahan kemajuan. Kajian yang dijalankan di selatan tanah air ini adalah berbentuk kuantitatif dengan sejumlah responden yang dikumpulkan dari kawasan-kawasan tertentu sehingga membentuk sebuah bilangan responden seramai 216 orang. Kesemua responden yang dikaji ini merupakan responden yang berasal dari dua taman dan dua kampung yang berbeza di kawasan Gelang Patah bagi melihat impak pembangunan bandar Wilayah Iskandar di kawasan ini. Data yang diperoleh daripada kajian lapangan akan dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS, analisis frekuensi deskriptif dan interpretasi skor min. Hasil Penemuan kajian mendapati projek pembangunan kesihatan merupakan projek pembangunan yang mencatatkan nilai tertinggi kerana ia merupakan projek pembangunan yang nyata dan didirikan di pelbagai kawasan di seluruh Wilayah Iskandar. Kemajuan kawasan pembangunan mega di Wilayah Iskandar telah memberi impak yang mendalam terhadap perubahan kepada sektor pekerjaan dan pertambahan jumlah pekerjaan bagi masyarakat tempatan. Setiap projek pembangunan yang dijalankan di sesebuah kawasan pasti memberikan impak kepada kawasan dan masyarakat sekeliling dan ia perlu diseimbangkan dengan sebaik mungkin oleh pihak yang bertanggungjawab bagi meningkatkan produktiviti sumber manusia di Malaysia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Samad Hadi. (2010). Urbanisasi di Malaysia: Mengaitkan Kepelbagaian Proses ke Bentuk Perbandaran. Malaysian Journal of Environmental Management, 11(2), 21-31

Anuar Amir. (2004). Merentasi Dikotomi Bandar/Desa: Ke Arah Pewilayahan Petempatan Yang Mengalami Tekanan Pembandaran Anuar bin Amir Luar Bandar Limpahan. Jurnal Alam Bina, 6(2).

Asan Ali Golam Hassan. (2008). Falsafah pembangunan dan masalah demo-sosioekonomi semasa. Penerbit Universiti Utara Malaysia.

Brueckner, J. K. (2000). Urban sprawl: Diagnosis and remedies. International Regional Science Review, 23, 160–71.

Bunnell, T. (2002).  Multimedia Utopia? A geographical critique of high-tech development in Malaysia’s Multimedia Super Corridor. Antipode: A radical Journal of Geography 34, 265-295.

Chandran V.G.R & Pandiran. (2008). Technical Efficiency And Technological Change In Malaysian Service Industries. Department of Economics, Faculty of Business Administration, University Technology MARA

Fatimah Yusof, Katiman Rostam, & Zikri Muhammad. (2008). Bandar berdaya saing vis-a-vis pembangunan bandar lestari: Suatu wacana tentang pembangunan bandar di Malaysia. Malaysian Journal of Society and Space, 4, 85 – 98.

Gordon, P., & Richardson, H. (2000). Critiquing Sprawl’s Critics. Policy Analysis, 365, 1–18.

Hashim Musa & Rozita Che Rodi. (2013). Dasar Pembangunan Negara Malaysia Secara Ekuitabel ke Arah Negara Maju Melalui Wahana Bahasa Kebangsaan. Prosiding Perkem VIII, hlm. 279 – 296.

Katiman Rostam, Er, A. H., Zaini Sakawi, Abdul Rahim Mohd Nor, & Aishah@Esah Hj. Muhammad. (2011). Pembandaran di Pinggir Wilayah Metropolitan Lanjutan: Beberapa implikasi terhadap Corak dan Kualiti Kejiranan. Akademika, 81(3),19-29.

Lembaga Pertubuhan Peladang. (2006). Berita Transformasi Pertanian. Kuala Lumpur: Lembaga Pertubuhan Peladang.

Mohd Yusof Hussain. (2013). Prakata: Dinamik Dan Kualiti Hidup Bandar. Akademika, 83(1), 3-5.

Noraniza Yusoff, Azlizan Talib, & Yusuf Pon. (2011). Impak Pembangunan Infrastruktur ke atas Pembangunan Komuniti di Daerah Pendang dan Kubang Pasu, Kedah Darul Aman, Malaysia. Journal of Governance and Development, 7, 16-36.

Rosniza Aznie Che Rose, Abdul Rahim Md Nor, Asmah Ahmad, Amriah Buang & Rosmiza Mohd Zainol. (2011). Pemantauan keberkesanan pembangunan wilayah Malaysia dalam aspek penduduk tempatan di Iskandar Malaysia. Malaysian Journal of Society and Space, 7, 40-54.

Selvandran Katheerayson. (2012). Iskandar Malaysia: Transformasi Pembangunan Ke Arah Pertumbuhan dan Kemajuan. https://www.khazanah.com.my/About-Khazanah/Our-Case-Studies/Khazanah-360/Iskandar-Malaysia?lang=ms-my [6 Oktober 2019]

UNDP. (2010). The Real Wealth of Nations: Pathways to Human Development. http://hdr.undp.org/sites/default/files/reports/270/hdr_2010_en_complete_reprint.pdf. [Diakses pada 12 Oktober 2019].

Yahaya Ibrahim. (2009). Komuniti Pembangunan dan Transformasi. Universiti Kebangsaan Malaysia

Zuhal Karakayaci. (2016). The Concept of Urban Sprawl and Its Causes. The Journal of International Social Research, 9, 45.

Zulkarnain A. Hatta, Sivamurugan Pandian & Azeem Fazwan Ahmad Farouk. (2008). Pembangunan Sosial 50 tahun merdeka. Jurnal Kemanusiaan, 12.
Published
2020-12-08
How to Cite
Mohamad Dzakir, M. R., Tahir, Z. and Ahmad, H. (2020) “Penelitian Impak Projek Pembangunan Pesat yang dilaksanakan di Wilayah Iskandar, Malaysia”, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 5(12), pp. 342 - 354. doi: 10.47405/mjssh.v5i12.613.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)