Sejarah Budaya Politik Wanita Cina di Semenanjung Malaysia

  • Nurul Asmaa Ramli Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
  • Kartini Aboo Talib@Khalid Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
  • Hanim Ismail Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
  • Zainebbeevi Kamalbatcha Institut Alam Sekitar dan Pembangunan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Keywords: budaya politik, imigran Cina, wanita Cina, Tanah Melayu dan Tanah Besar China

Abstract

Budaya politik imigran wanita Cina di Tanah Melayu tidak bersifat statik dan berubah mengikut masa dan keadaan. Hal ini kerana pada awalnya budaya politik imigran wanita Cina adalah berteraskan kepada Tanah Besar China. Ini dapat dilihat melalui penglibatan aktif imigran wanita Cina dalam PKM. PKM di Tanah Melayu mempunyai hubungan yang erat dengan PKM dari Tanah Besar China. PKM di Tanah Melayu bertindak menyalurkan perkembangan politik di Tanah Besar China. Selain itu juga, budaya politik imigran wanita Cina yang berorientasikan kepada Tanah Besar China dapat dilihat melalui penglibatan dalam aktiviti memboikot barangan Jepun, mengutip derma bagi membantu China dalam menentang pencerobohan Jepun di China dengan membentuk China Reliel Fund (Tabung Bantuan Perang Negara China), menyokong Pergerakan Tentera Pembebasan Nasional Nanyang serta menganjurkan aktiviti tunjuk perasaan anti-Jepun. Namun budaya politik imigran wanita Cina telah berubah kepada Tanah Melayu apabila kerajaan China tidak lagi membenarkan rakyat mereka memiliki dua kewarganegaraan. Malah pertambahan bilangan imigran wanita Cina di Tanah Melayu yang semakin meningkat menyebabkan imigran Cina mula berminat menetap di Tanah Melayu. Oleh itu budaya politik imigran Cina yang sebelum ini berteraskan kepada Tanah Besar China telah berubah ke Tanah Melayu. Malah kekejaman PKM, terhadap etnik Cina semasa Tanah Melayu diisytiharkan darurat oleh British telah menyebabkan sokongan imigran wanita Cina terhadap PKM telah semakin berkurang dan beralih kepada MCA.

Statistics
Abstract views: 25 , PDF downloads: 18

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amy Chua. (2004). World on Fire: Globalization and Ethnic Hatred. UK: Arrow Book.

Annual Reports of the Immigration Department,Straits Settements and Federated Malay States 1933-1938.

Bonacich, E. dan Cheng.L., (1984). Introduction: A Theoretical Orientation to International Labor Migration. Dlm. L. Cheng dan E. Bonacich (eds.) Labor Migration Under Capitalism, University of California Press, hlm. 1-56.

Dancz, V. (1987). Women and Party Politics in Peninsular Malaysia. New York: Oxford University Press.

Ebrey, P. (2003). Women and The Family In Chinese History. Routledge: Psychology Press.

Fan, R. (2005). Immigration, Gender and Overseas Chinese Society: Studies on Chinese Women in Malaya (1929-1941). Beijing: Zhongguo Huaqiao Chubanshe.

Fan, R. (2005). Immigration, Gender and Overseas Chinese Society: Studies on Chinese Women in Malaya (1929-1941). Beijing: Zhongguo Huaqiao Chubanshe.

Forbes 7 Ogos 2018

Freedman. (1957). The Chinease Family In Singapore. London.

Fung Yu Lan. (1973). A History Of Chinease Philosophy. Princeton: Priceton University Press.

Gates, H. (1989). The commoditization of Chinese Women Signs. Journal of Women in Culture and Society, 14(4), 799-832.

Goldenziel, J. (2005). Fire Prevention: A Book Review Of Amy Chua's World On Fire. UCLA Pacific Basin Law Journal, 23(51), 78-93.

Ho, H. L. (2003). Keadaan Sosial di Tanah Melayu, 1948-1960. Tesis Doktor Falsafah. Universiti Malaya.

http://www.jkkn.gov.my/ms/masyarakat-Cina-0 [2 Januari 2018].

http://www.vincentpoon.com/the-family-precepts-by-sima-guang.html [27 Disember 2019].

https://eresources.nlb.gov.sg/history/events/ba3578bf-79d5-4e15-8185 30c62d321daa#:~:text=Passed%20on%207%20May%201928,immigration%20in%20Malaya%20and%20Singapore.&text=The%20Ordinance%20was%20first%20enforced,from%201%20August%201930%20onwards [20 Ogos 2019].

Ioane, B. (2016). Materialism in China Review Of Literature. Asian Journal Of Business And Management, 4(3), 99-110.

Isa Othman. (2002). Sejarah Malaysia, 1800-1963. Utusan Publications & Distributors.

Jackson, R. (1965). Pickerin: Protector Of Chinease. Kuala Lumpur: Oxford University press

Kausar, Z. (2006). Women In Politics The Case Of Pninsular Malaysia. Gombak: International Islamic University Malaysia.

Lee Ah Chai. (1957). Politicizes And Politics In Chinease School In Straits Settlements And The Federated Malay State 1786-1946. Universiti Malaya.

Lee, S. M. (1989). Female Immigrants And Labor In Colonial Malaya: 1860–1947. International Migration Review, 23(2), 309-331.

Leong, S. , (1976). Sources, Agencies and Manifestations of Overseas Chinese Nationalism In Malaya, 1937-1941. Tesis Doktor Falsafah, University of California.

Louisa Lim. 2007. Painful Memories For China's Footbinding Survivors. Washington DC.

Low, K. E. Y. (2013). Chinese Migration And Entangled Histories: Broadening The Contours Of Migratory Historiography. Journal Of Historical Sociology, 27(1), 75–102.

Nathan, J. E. (1922). The Census Of British Malaya. London. Warerlow And Sons. National Council Of Women Organization. Miscelleneous Paper 1962-1983, Kuala Lumpur: NCWO Office.

Nazaruddin Zainun dan Nasha Rodziadi. 2016. Hubungan Politik Sosiobudaya China-Dunia Melayu hingga Kurun ke-15 Masihi. Pulau Pinang: USM.

Nordin Hussin. (2008). Geografi Dan Perdagangan: Kepentingan Selat Melaka Kepada Perdagangan Dunia, Asia dan Dunia Melayu 1700-1800 (Geography And Trade: Importance Of The Straits Of Malacca To World Trade, Asia And The Malay World 1700-1800). Akademika, 73(1).

Novian Bimanyu. (2020). Petaling Street Sebagai Salah Satu Ikon Wisata Budaya Masyarakat Tionghoa di Malaysia.

Nurul Asmaa Ramli. (2021). Intersectionality dan Budaya Politik Wanita di Semenanjung Malaysia. Tesis Doktor Falsafah, Institut Kajian Etnik, UKM..

Oong Hak Ching. (1996). Masalah Komuniti Cina Dan Proses Dekolonialisasi di Semenanjung Tanah Melayu, 1942-1957.

Pereira, E.M. 1954. Education in Penang 1816-1867.Singapura

Purcell, V. (1975). The Chinese in Malaya. London Oxford. University Press

Ruhana Padzil. (2017). Perjuangan Wanita Dalam Aktivisme Sosial Dan Nasionalisme Di Tanah Melayu, 1929-1957. Tesis Doktor Falsafah. Universiti Malaya.

Song Ong Siang. (1967). One Hundred Years History Of The Chinese In Singapore. Singapore

Suriani Abdullah. (2006). Memoir Suriani Abdullah: Setengah Abad Dalam Perjuangan. Petaling Jaya: Vinlin Press Sdn. Bhd.

Tan Chee Beng. (1988). The Baba Of Melaka: Culture And Identity Of A Chinese Peranakan Community In Malaysia. Petaling Jaya: Pelanduk Publications.

Tan Geck Chooh. (2014). Pelacur Imigran Cina di Pulau Pinang. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.

Wheatley, P. (1966). The Golden Khersonese: Studies In The Historical Geography Of The Malay Peninsula Before A.D. 15000. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.

Yang, W. A. (2014). Female Emancipation In A Colonial Context: The Chinese Community In Singapore 1900-1942 . Tesis Doktor Falsafah. The University Of Sheffield.

Y N Han & Geraldine. (2010) .Gateway To Chinese Culture. Singapura. Asiapac.

Yingying, S. U. (2016). The Sprout And Development Of Chinese Classical Culture In Malaya During The 20th Century: Fields and Influences, Journal Of Chinese Literature and Culture, 4(1): 85-97.

Zaireeni Azmi. (2020). PAS: Permuafakatan Politik Sebagai Tapak Integrasi dan Peranan Wanita (PAS: Political Consociation As Platform of Integration and Women’s Role). Jebat: Malaysian Journal of History, Politics & Strategic Studies, 47(3), 428-462.

Zuliskandar dan Nik Hassan. (2012). Hubungan antara Semenanjung Tanah Melayu dengan China Sejak Awal Abad Masihi, Jurnal Antarabangsa Alam dan Tamadun Melayu, 30, 171-196.
Published
2021-09-10
How to Cite
Ramli, N., Aboo Talib@Khalid, K., Ismail, H. and Kamalbatcha, Z. (2021) “Sejarah Budaya Politik Wanita Cina di Semenanjung Malaysia”, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(9), pp. 74 - 83. doi: https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i9.1027.
Section
Articles